Marketingcampagne opzetten

Een marketingcampagne opzetten voor jouw product of dienst is belangrijk als je jouw product wilt laten zien aan de buitenwereld.

Een marketingcampagne voor jouw product of dienst

Een marketingcampagne opzetten voor jouw product of dienst is belangrijk als je jouw product wilt laten zien aan de buitenwereld. Je wilt bijvoorbeeld de naamsbekendheid vergroten van jouw product of dienst, je imago veranderen of de koopintentie van jouw doelgroep vergroten. Om dit allemaal te bereiken moet je doelen opstellen en besluiten nemen van welk media je gaat inzetten.

Onderzoek doelgroep product of dienst

Als je een product of dienst op de markt wilt zetten, is het belangrijk dat je weet voor welk doelgroep het product of dienst is, welk media gebruikt deze doelgroep en hoe je die doelgroep het best kan bereiken. Zal je jouw product of dienst met humor promoten of op een serieuze manier?

Nex Studio kan je helpen door een doelgroep analyse uit te voeren om te kijken welke strategie het best bij jouw product of dienst past.

Lees gauw verder voor meer informatie over hoe jij je campagne kan opzetten.

Voorbereiding campagne

Hoe komen de klanten naar je toe? Hoe maak je jouw product of dienst bekend aan de buitenwereld? Er zijn drie basis manieren om dit te doen:

  • Mond tot mond reclame;
  • Gratis publiciteit;
  • Adverteren.

De eerste manier is het goedkoopst. En als ondernemer hoef je daar niet veel energie in te stoppen. Welke opties ook naar voren komen om je nieuwe product of dienst op de markt te zetten, het vooraf opstellen van een goede marketingcampagne kan veel flaters en negatieve publiciteit voorkomen.

Waar moet jij aan denken bij het maken van een marketingcampagne? De checklist:

  • Stel de klant centraal;
  • Zorg voor een professionele uitstraling;
  • Communiceer open en eerlijk;
  • Adverteer;
  • Organiseer ludieke acties om aandacht te trekken;
  • Toon je kwaliteiten;
  • Neem klachten serieus;
  • Ga voor een duurzame relatie;
  • Maak een marketingplan.

Al deze punten zullen we stap voor stap behandelen.

Stel de klant centraal
Voordat je een marketingcampagne gaat starten, moet je ervoor zorgen dat je de klant centraal hebt staan. Een onderzoek uit een grijs verleden over wie de consument is, is niet voldoende. Stel jezelf voor de start van iedere campagne de volgende vragen:

  • Wie is je doelgroep?
  • Waar hebben jouw (toekomstige) klanten behoefte aan?
  • Hoe kun jij ze het leven makkelijker maken/je klanten van dienst zijn?
  • Hoe bereik je jouw doelgroep?

Het kan zijn dat er meerdere doelgroepen zijn of dat jij je klant op verschillende manieren kunt en wilt helpen. In dat geval is het verstandig om verschillende marketingcampagnes op te zetten. Zo benader je alle potentiële klanten zo gericht mogelijk, waardoor ze zich eerder aangesproken voelen.

Zorg voor een professionele uitstraling

Je wilt natuurlijk professioneel overkomen bij alles wat je maar kan communiceren naar de buitenwereld. Van dat en telefoongesprek met de klant tot aan je bedrijfssite. Om dit zo goed mogelijk te doen heb ik een aantal punten opgesteld waar je op moet letten:

  • Zijn je documenten voorzien van de juiste huisstijl en het bedrijfslogo?
  • Past de boodschap die je communiceert in het communicatiebeleid?
  • Is de uitstraling professioneel genoeg? Gebruik de laserprinter in plaats van een goedkoop uitziend kopietje te versturen.

Communiceer open en eerlijk
Tegenwoordig trapt de consument niet meer in je mooie verkooppraatjes. De consument is kritisch, stelt vragen en gaan op zoek naar informatie bij andere bronnen. Als je als bedrijf je communicatie (angstvallig) onder controle probeert te houden en alles (overdreven) positief opstelt, dan wekt dat veel eerder wantrouwen en roept het negatieve reacties op.

Zorg in plaats daarvan dat alle relevante informatie voorhanden is en dat je de klant een zo compleet mogelijk beeld aanbiedt. Als je hebt uitgezocht wat de klant wilt, dan kan je makkelijker de juiste informatie aanbieden. Zonder aan te dringen kan je de consument een idee geven dat hij behoefte heeft aan wat jouw bedrijf hem te bieden heeft.

Adverteer
Via advertenties kun je een grote groep mensen in één keer bereiken. Daarbij is het wel belangrijk het juiste medium in te schakelen. De Telegraaf mag dan misschien een groot bereik hebben, als loodgieter uit Lutjebroek bereik je veel meer klanten via het lokale huis-aan-huisblad. Kijk dus waar jouw doelgroep zich begeeft en ga daar adverteren. Natuurlijk zorg je in de advertenties ook voor een open en eerlijke communicatie en licht je jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten goed uit.

Organiseer ludieke acties om aandacht te trekken
Als je product niet uniek is, moet je het uniek laten overkomen door creatief te denken. Bijvoorbeeld door een ludieke actie te verzinnen om je product of dienst te promoten. Neem eens een kijkje hoe andere bedrijven doormiddel van opvallende campagnes hun product promoten. Zoals de lokale bakker die tegenwoordig ook op zondag open is. Voor iedere klant die bij de eerste opening op zondag in pyjama langskomt, ligt er een gratis brood klaar. Naast dat het nieuwe (potentiële vaste) klanten lokt, zorgen ludieke acties er ook voor dat de media langskomt om het een en ander vast te leggen. Mooie gratis publiciteit dus.

Toon je kwaliteiten
Laat de klant zien dat jij een expert bent op het gebied waar jij in opereert. Dat doe je niet door te vertellen hoe goed jouw product is, maar door meer te vertellen over het onderwerp dat bij jouw product of dienst past. Bijv. Als leverancier van sloten communiceer je dus vooral over beveiliging en veiligheid. Wanneer de consument dan zijn huis beter wil beveiligen, denkt hij automatisch aan jouw onderneming, omdat hij denkt dat jij de specialist op dit vlak bent.

Neem klachten serieus
Een klacht van één persoon kan voor veel negatieve publiciteit zorgen. Geef je klanten een manier om klachten te melden en zorg dat je alle klachten – hoe klein of onbenullig ook – serieus neemt. Probeer samen een oplossing te vinden waarmee jij de klant tevreden maakt. Is het een grote klacht, wacht dan niet te lang voordat het een groot schandaal wordt. Een voortijdige terugroepactie roept bijvoorbeeld meer begrip op dan wachten totdat er daadwerkelijk ongelukken gebeuren.

Vergeet ook niet om je excuses te maken en te vermelden hoe je het probleem hebt aangepakt en opgelost en wat voor schade het heeft veroorzaakt. Zo geef je de consument het vertrouwen dat je het probleem bij de bron hebt aangepakt en dat je hebt geleerd van je fouten.

Ga voor een duurzame relatie
Het is toch fijn als een klant trouw blijft aan jouw bedrijf en – wanneer nodig – direct bij jou aanklopt. Daarnaast zorgt een tevreden klant ook voor goede mond-tot-mondreclame. Reden te meer om een duurzame relatie op te bouwen met de consument. Een makkelijke manier om dit werkelijkheid te maken is door contact te onderhouden met de klant nadat deze jouw product of dienst heeft afgenomen. Hierbij kan je aan het volgende denken:

• Het regelmatig versturen van nieuwsbrieven en updates;
• Vragen naar gebruikerservaringen, tevredenheid en mogelijke verbeterpunten;
• Updates of nieuwe producten gratis of met korting aanbieden;
• Trainingen en cursussen aanbieden die relevant zijn voor je bedrijf, product of dienst.

Maak een marketingplan
Tot slot de belangrijkste tip: maak een marketingplan. Zo voorkom je dat je niks over het hoofd ziet. Zet in de marketingplan gedetailleerd hoe je te werk gaat, wat je allemaal nodig hebt en welke resultaten je verwacht en hoop te halen. Zorg er in ieder geval voor dat je over de volgende punten hebt nagedacht:

  • Bedrijfsanalyse;
  • Doelgroep;
  • Concurrentie;
  • SWOT-analyse;
  • Strategie en targets;
  • Benodigde middelen en technieken;
  • Actieplan en tijdschema.

Bij al deze stappen maak je gebruik van online en offline communicatie. Je zal field-research moeten uitvoeren en ook onderzoeken moeten doen achter je pc.

Meting

Nulmeting en Eén meting
Wat is het effect van een campagne? Heeft alleen de campagne voor meer omzet gezorgd of waren er ook andere factoren bij betrokken? De meeste mensen die een campagne uitvoeren willen weten wat het effect was waar hij of zij zoveel moeite voor heeft gedaan. Vandaar dat er twee metingen zijn: een meting vooraf, 0 meting, en een vervolg meting na afloop ,1 meting. Met deze metingen kan er gekeken worden of de doelstellingen behaald zijn of niet.

In de 0 meting brengen we de huidige situatie in kaart. En na de lancering van de campagne wordt er in de 1 meting dezelfde vragen voorgelegd als tijden de 0 meting. Hiermee wordt er dan een belangrijke vraag beantwoord: is de naamsbekendheid of je imago veranderd ten opzichte van voor de start van deze campagne?

Tijdens een meting krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Heeft de campagne effect gehad op de naamsbekendheid?
  • Heeft de campagne effect gehad op het imago?
  • Wat is het bereik van de campagne?
  • Hoe wordt de campagne gewaardeerd?

In zo een meting stellen wij de kennis, houding en gedrag van de doelgroep voor en na de campagne vast. Met al deze gegevens zien we waar er veranderingen zijn en wat het effect van deze campagne is. En met deze uitkomsten kunnen campagnes in de toekomst verbeteren.

Slot

Het opzetten van een goede marketingcampagne is geen makkelijke klus. Nex Studio kan jou helpen met het bedenken en begeleiden van jouw complete marketingcampagne, van het begin tot het eind om jouw doelen te bereiken.

mm

About the author

Dennis de Jong
Front End Web Developer bij
Bij mij kunt u terecht voor al uw technische vragen over WordPress. Zelf heb ik al meer dan 8 jaar ervaring met het Content Management Systeem WordPress. De website bouw en opzet daar ben ik verantwoordelijk voor.

Got Something To Say:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *