Wat is branding?

Wat is branding?

Branding heeft veel verschillende betekenissen. ‘Brand’ als merk, naam, logo of slogan, ‘personal branding’ is als het gaat om jezelf als individu neer te zetten.

De marketingactiviteiten toepassen rondom een ‘brand’, dat noem je ‘brand management’. Oftewel alle acties die gericht zijn of waren om jouw merk of naam anders te positioneren in de markt, waarmee consumenten zich willen én kunnen identificeren.

Om je een duidelijk beeld te geven over ‘branding’, zie het onderstaande film. Het is geproduceerd om de MSc Brand Leadership opleiding te promoten op de Universieit van East Anglia te Verenigde Koninkrijk. In dit interessante film laten ze de ontwikkelingen zien van ‘branding’ en wat het nou precies is: ‘What is branding?’

Nu je een beeld hebt van wat ‘branding’ is, gaan we kijken naar wat ‘branding’ voor jou kan betekenen. Hieronder volgt een lijst met een aantal adviezen.

Advies 1| Leg vast welke (maatschappelijke) visie je bedrijf heeft

Vraag aan een bedrijf wat hun visie is en je zult vaak horen dat ze graag:

• veel klanten willen hebben;
• grote orders willen binnenhalen;
• veel omzet willen boeken;
• een groter bedrijfspand willen.

Echter gaat het niet om jezelf noch om het bedrijf. Het gaat om je klant! Wat doet jouw bedrijf om dat verschil te maken voor je potentiële klanten?

Zo kiest een dokter voor zijn vak, omdat hij zoveel mogelijk levens wil redden en niet (alleen) omdat hij een goed salaris wilt hebben.

Advies 2 | Kies een thema dat bij die visie past

Als je een mooie maatschappelijke visie hebt, dan kan je gaan nadenken over het thema dat je in alle communicatie-uitingen kunt doorvoeren.

Advies 3 | Trek je visie en thema door in de communicatie

Bij het gekozen thema ga je na of de huisstijl er bij past, let dan op de kleuren en teksten die je gebruikt. Controleer vervolgens alle flyers, advertenties, de website en social media. Een social medium als Facebook is een uitstekend medium voor je branding. Hiermee bedoel ik dat je de lay-out van je artikelen het zelfde houdt. Neem eens een kijkje op de Facebook pagina van Coca-Cola.

Advies 4 | Wees consistent in al je communicatie uitingen

Als je begint met communicatie, doe het dan goed! Begin niet alleen een Facebook pagina vanuit dat thema, maar pas alles aan. Zo is het ook belangrijk dat de inrichting van het pand past bij de visie, het thema en de huisstijl. En daar blijft het niet bij; kijk ook goed naar jezelf. Als je een bedrijf hebt dat zich focust op maatschappelijk verantwoorde mensen, controleer dan ook goed dat je geen schoenen aan hebt die zijn gemaakt door bedrijf met kinderarbeid.

Advies 5 | Instrueer je personeel (en familie en vrienden)

Als je besluit om een nieuwe strategie te gaan voeren, instrueer dan ook je personeel. Als je het thema “Enjoy Life” hebt, zit je er niet op te wachten dat je personeel chagrijnig achter de balie de klanten te woord staat. Dit is een heel duidelijk voorbeeld, maar als je “Verfrissend anders” als thema hebt, dan wil je dat ook jouw personeel net even iets extra’s of verrassends doet voor de klanten.

Iets anders dat vaak vergeten wordt zijn de familie en vrienden. Zij vertellen ongetwijfeld regelmatig over je. Als iemand aan je vader vraagt “Wat doet je zoon voor werk?”. Dan antwoord vader heel trots “Hij verkoopt schoenen!”, maar in werkelijkheid doe je meer dan dat. Je verkoopt schoenen, maar bent gespecialiseerd in ergonomische schoenen. Je kijk eerst hoe iemand loopt, vervolgens wordt er een mooie afdruk van de voet gemaakt en tenslotte kom je met een advies met een vijftal mooie schoenen. Tussendoor krijgt de klant een kopje koffie, maak je een gezellig praatje en maak je de klant blij met zijn nieuwe schoenen!

Aan de slag met jouw Branding

Dit lijkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Je kan er dagenlange brainstormsessies over houden of een klanten onderzoek uitvoeren om er alleen achter te komen wat nu het beste bij jou en je bedrijf past. Durf de uitdaging aan om met ‘branding’ te gaan werken. Als je voor een thema gaat, kies er dan één waar jouw klanten zich mee willen identificeren.

mm

About the author

Dennis de Jong
Front End Web Developer bij
Bij mij kunt u terecht voor al uw technische vragen over WordPress. Zelf heb ik al meer dan 8 jaar ervaring met het Content Management Systeem WordPress. De website bouw en opzet daar ben ik verantwoordelijk voor.

Got Something To Say:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *